Waarom ook off-page-SEO ongelofelijk belangrijk is
De voorbije jaren is er op vlak van SEO heel wat veranderd. In eerste instantie kan er tegenwoordig worden vastgesteld dat dit begrip door de jaren heen ongelofelijk veel uitgebreider is geworden. Dit heeft er voor gezorgd dat menig aantal webmasters met de handen in het haar zijn komen te zitten. Zij zien hun websites namelijk stelselmatig terugvallen van de belangrijkste posities in de zoekresultaten naar plaatsen die nog maar weinig potentieel bevatten. Een belangrijke fout die veel mensen die eigenaar zijn van een website maken is dat ze hun aandacht volledig toespitsen op on-page SEO. Hoe belangrijk het op orde hebben van de on-page SEO ook mag zijn, ook de off-page SEO mag niet over het hoofd worden gezien. Wat deze nu precies zo belangrijk maakt en wat je er zelf aan kan doen lees je op deze pagina!
Wat is off-page SEO precies?
Zoals de naam reeds laat vermoeden staat off-page SEO voor het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie door het toepassen van externe verbeteringen. De SEO werkzaamheden die worden uitgevoerd vinden dus niet plaats op de website zelf, maar wel op externe bronnen. In principe staat off-page SEO gelijk aan het (laten) uitvoeren van linkbuilding.
Wat maakt off-page SEO zo belangrijk?
In eerste instantie wordt er vooral aandacht besteed aan het on-page SEO aspect. Dit betekent dat er vooral wordt gekeken naar of de website op technisch vlak in orde is en of bijvoorbeeld de content is geoptimaliseerd voor de zoekmachines of niet. Dit neemt evenwel niet weg dat off-page SEO of linkbuilding ongelofelijk belangrijk is. Zonder deze “positieve stemmen” is het namelijk nagenoeg onmogelijk om je website op een echt goede positie te laten ranken. Vergelijk het eigenlijk een beetje met mond-aan-mond reclame. Dit is sinds jaar en dag één van de belangrijkste vormen van marketing voor bedrijven los van het internet. Alleen wanneer er vaak over een bedrijf wordt gepraat en belangrijke en / of betrouwbare mensen er hun waardering voor uitspreken kan deze stelselmatig toewerken naar de top. Datzelfde principe geldt eigenlijk ook voor het realiseren van off-page SEO.
Met welke valkuilen dien je rekening te houden?
Nog meer dan bij on-page SEO het geval is, is het van belang om er rekening mee te houden dat ook off-page SEO vol met gevaren zit. Het is dan ook vooral omwille van deze reden dat de meeste mensen of bedrijven die eigenaar zijn van een website er voor kiezen om hun off-page SEO werkzaamheden uit te besteden aan een echte SEO-expert. Vroeger volstond het immers om zomaar enkele links naar je website te verzamelen. Elke link werd daarbij aanzien als een waardevolle stem waardoor je ranking positief kon worden beïnvloed. Tegenwoordig is dat niet langer het geval, in tegendeel. Het plaatsen van verkeerde links kan de positie van je website in de zoekresultaten dan ook zomaar meer slecht doen dan goed. Eisen waar links tegenwoordig eigenlijk altijd aan dienen te voldoen zijn onder meer:
- Links dienen te worden geplaatst op een relevante bron;
- Links moeten op natuurlijke wijze worden geplaatst (en dus niet op linkpagina’s);
- Links dienen voorzien te zijn van een correcte alt-tekst;
- Links moeten worden geplaatst op betrouwbare websites;
Alleen wanneer de backlinks naar jouw website aan bovenstaande eisen weten te voldoen zullen ze een positieve meerwaarde bieden voor het SEO-aspect van die website.
Meer lezen over SEO en tips? Lees het artikel op Zakelijk-Nieuws.nl.